lördag 27 januari
Ordinarie biljettpris
Fri entré
Tid
19:00
Längd
1 hours 15 min
Paus
Nej

Erbjudande

Biljettkassan öppnar en timme innan föreställning tillsammans med Underbar där ni kan köpa snacks, kaffe, te, öl, vin samt alkoholfria drycker. Det går bra att ta med dryck in i salongen.

På teaterns ovanvåning finns Uppenbar för den som önskar ytterligare förtäring i samband med föreställning. Mer information finns under fliken "Mat & dryck" ovan.

Vänligen observera att rullstolsplatser bokas via biljettkassan. Var snäll och kom i god tid innan föreställningen börjar.


Biljettkassan

Om du vill ha personlig hjälp kan du ringa 018-727 83 40 eller maila PGEgY2xhc3MgPSAibF9tYWlsIGxfbmV3X3dpbmRvdyIgaHJlZj0ibWFpbHRvOnJlZ2luYXRlYXRlcm5AdXBwc2FsYS5zZSIgdGFyZ2V0PV9ibGFuaz5yZWdpbmF0ZWF0ZXJuQHVwcHNhbGEuc2U8L2E+.
Öppettider tisdag–fredag 12:00–15:00.


Reginateaterns ordinarie köpvillkor

1. Köpt biljett återlöses ej.

2. Du kan i mån av plats byta föreställningsdatum på din biljett till ett annat datum av samma produktion(samma serie av föreställningar), senast dagen innan föreställningen.

3. Vid inställd föreställning ska biljetten återlösas inom 30 dagar. Biljetter köpta via biljettkassan återlöses i biljettkassan. Information om återlösen sker primärt via mejl.

4. Vid flyttad föreställning erbjuds du att behålla din biljett alt. Lösa in för presentkort eller återköp.

5. Samtliga biljetter kontrolleras av personal i samband med insläpp.

6. Om du köper pensionär/studentbiljett så ska du kunna uppvisa giltigt intyg.

7. Klockslaget på din biljett avser tid för föreställningens början. Då ska du ha intagit din plats. Efter föreställningens början kan insläpp inte garanteras.

Tillgänglighet

Är ni beroende av rullstol, permobil eller motsvarande så boka gärna direkt via biljettkassan för bästa vägledning och placering i lokalen. Ledsagare följer med utan extra kostnad.

Hörslinga som täcker hela salongen finns.

Tillgänglighetsanpassad toalett finns i entréområdet.

Vi har även en trapphiss till övervåningen (ledsagare och instruktion av personal krävs för att använda hissen).

Reginateaterns salong har 154 platser på parkett samt 76 platser på balkong (kan variera beroende på scensstorlek). Det är god sikt från samtliga platser.

Tag gärna kontakt med oss om ni vill ha hjälp kring tillgängligheten.

Katakombe

Vi minns Förintelsen
Kvällen leds av Sten Bernhardsson, kultur-, idrotts och fritidsdirektör i Uppsala kommun.

I anslutning till föreställningen Katakombe inleds kvällen med tal av kommunfullmäktiges 1:e vice ordförande Carl Lindberg (S) och följs upp av publiksamtal efter föreställningen med Katakombes producent Martin Johansson.

Fri entré, boka plats via vår biljettsida eller vår biljettkassa.

Teamet bakom Katakombe är Anki Albertsson, Anna-Maria Hallgarn och Stefan Clarin. Här samlar de sina gemensamma erfarenheter för att skapa en musikdramatisk föreställning i gränslandet mellan dåtid och nutid. Med Katakombe - jag vill ju bara leva undersöker de människans kraft och kampvilja när friheten begränsas. Vad är vi beredda att göra när demokratin och yttrandefriheten är hotad? Är det möjligt att stå stark och fortsätta kämpa för den man är och det man tror på i ett fascistiskt samhälle som hjärntvättar en hel nation?
 
Handling: Berlin, 1942. Ingen går säker under Hitlerregimen. Tre personer med helt olika bakgrund; Walter Richter, Stella Goldschlag och Mildred Fisch-Harnack, försöker fortsätta leva sina liv trots förföljelse och livsfara. Walter är en ung homosexuell man som trots att han vet att nazisterna är ute efter honom fortsätter hålla soaréer i sitt vardagsrum. Stella är judinna men har aldrig känt sig som det, och efter tortyr börjar hon hjälpa nazisterna genom att sätta dit andra judar. Mildred är en amerikansk litteraturprofessor och översättare, hennes passion för Goethe och kärleken till sin tyske make tar henne till Tyskland där hon blir spion för motståndsrörelsen och försöker hjälpa judar ut ur landet. De tre träffades aldrig i verkligheten, men i Emma Broströms nyskrivna manus och Marie Parker Shaws regi får de mötas i sina likheter och olikheter. Här vävs en poetisk, brinnande och bitvis förhöjd berättelse som tar avstamp i sanna händelser tonsatt med nykomponerad musik av Kristina Issa.

Medverkade: 

Anki Albertsson
Anki har gjort flertalet roll i musikaler och teater som Mamma Mia, Chicago, A Chorus line,  Nine Malmö musikteater, Anki fick Riksteaterns pris och stipendie 1996 för A Chorus Line. Hon fick även Guldmasken för Velma Kelly i Chicago, 2000. Anki är även flitigt anlitad som solist vid konserter , GWO, Svenska kammarorkestern, Malmö brandkår storband, Norrlandsoperan mfl. Åren 2008-2010 var hon primadonna på nattklubben Lido i Paris och 2013-2014 leading lady på komediscenen Teatro Zinzanni i Seattle i USA. Aktuell hösten 2023 på Malmö Operan med Jamie The Musical.

Anna-Maria Hallgarn
Anna-Maria Hallgarn framträder både på musikal- och teaterscener. Hösten 2005 spelade hon huvudrollen i musikalen Kharmen, Göteborgs stadsteaters parafras av Georges Bizets Carmen, regisserad av Rikard Bergqvist. Don José/Josef spelades av Karl Dyall och Robin Stegmar och Mirja Burlin spelade Escamillio respektive Micaela. Under 2011 spelade hon Jeanie i musikalen Hair på Stockholms stadsteater och 2012 rollen som Maria Magdalena mot Ola Salo i Jesus Christ Superstar[3] på Göta Lejon. Hon har tidigare bland annat varit med i Björn Skifs show, i Chinarevyn, i Jekyll & Hyde på Östgötateatern och deltagit i Godspell och GG (en musikal om Greta Garbo och John Gilbert) på Stockholms stadsteater. Come From Away, Östgötateatern 2021, Kärlek skonar ingen 2022, Håkan Hellström/Göteborgsoperan. Aktuell hösten 2023 på Malmö Operan med Jamie The Musical.

Niklas Löjdmark Chressman
Musikalartist som efter musikaldebuten i RENT på Göta Lejon medverkat i en stor mängd produktioner på Sveriges scener. Allt från Chess och Cabaret till Skönheten och odjuret.
Som Olle i Artisterian Stockholms uppsättning av Min vän fascisten, nyligen i Så som i himmelen på Malmö Opera. Showat med AfterDark och dansat modernt med Jus de la vie.
Manusförfattare och låtskrivare till musikdramatiska monologerna "Nathanael,"  och   "I väntan på mod" som framförts  bl.a. på Soppteatern Kulturhuset Stadsteatern och Helsingborgs Stadsteater.

"Kärnan i Katakombe utgörs av Anki Albertsson, Anna-Maria Hallgarn och Stefan Clarin som alla har en bakgrund i musikalvärlden. I den nya produktionen ges de tillfälle att visa både bredd och djup inte bara som sångare utan framförallt som dramatiska skådespelare"
 
I rollerna:
Stella Goldschlag - Anki Albertsson
Mildred Fisch-Harnack - Anna-Maria Hallgarn
Walter Richter - Niklas Löjdmark Chressman

Regi: Marie Parker Shaw
Text: Emma Broström
Koreograf: Melker Sörensen
Komposition: Kristina Issa
Ljusdesign och teknik: Amanda Lebert
Ljudteknik: Tanya Theo Johansson
Producent: Martin Johansson
 
Projektet har medfinansiering med stöd av Kulturrådet och Region Skåne.