lördag 03 februari
Student/ungdom tom 26 år: 195 kr
Erbjudande
Biljettkassan
Om du vill ha personlig hjälp kan du maila oss på: PGEgY2xhc3MgPSAibF9tYWlsIGxfbmV3X3dpbmRvdyIgaHJlZj0ibWFpbHRvOnJlZ2luYXRlYXRlcm5AdXBwc2FsYS5zZSIgdGFyZ2V0PV9ibGFuaz5yZWdpbmF0ZWF0ZXJuQHVwcHNhbGEuc2U8L2E+
Vår telefon är bemannad en timme innan varje föreställning
018-727 83 40
Tavlor på en utställning - 150 år i år - i ny skrud
Matti Andersson berättar:
Modest Musorgskijs Tavlor på en utställning är ett av världens mest kända klassiska stycken. Musiken illustrerar tio målningar av konstnären Viktor Hartmann som plötsligt hade gått bort bara 39 år gammal. För att hedra honom organiserade hans vänner, däribland Musorgskij, en utställning i Sankt Petersburg där över 400 av hans bilder ställdes ut. Tagen av alla minnen som utställningen framkallade komponerade Musorgskij på kort tid sommaren 1874 sin pianosvit Tavlor på en utställning. Välbekant är promenad-temat som fungerar som en övergång mellan de olika ”tavlorna”.
Dessa tio tavlor ska få ny dräkt i mitt kommande arrangemang. Arrangeringsarbetet är tänkt att pågå under hösten 2023 med ett uruppförande under 2024. Verket ska specialskrivas för en nybildad kvartett bestående av violin, flöjter/sopransax, accordeon och elbas/kontrabas. Det är en ensemble med musiker med skiftande bakgrund. De har alla olika kompetenser och erfarenhet av gehörsspel, improvisation och noterad musik.
Jag vill undersöka möjligheterna och villkoren för att implementera både arrangerade och improviserade avsnitt i redan befintlig musik. Att införa jazz och rockelement i klassisk musik har gjorts många gånger tidigare och jag vill med det här arbetet söka nya möjligheter att kombinera olika förutsättningar för att arrangera och musicera. Jag vill i mitt arrangemang förena den noterade musiken med den improviserade. Hur hittar man konstnärligt hållbara tillvägagångssätt för att kunna ge musiker med olika utgångspunkter musikaliska mötesplatser och utrymme i sitt musicerande? Hur kan musikerna i ett sådant genreöverskridande möte ge impulser åt och stimulera varandra? Hur kan ett klassiskt verk lyftas med avsnitt med improvisation? Hur bör man som arrangör tänka, göra och arbeta för att berika och inte begå våld på den befintliga kompositionen?
Matti Andersson
Musiker
Nils-Erik Sparf violin
Anders Hagberg flöjter och sopransax
Matti Andersson accordeon
Per V Johansson elbas och kontrabas
018-727 83 40